Articles & hot news | VPM - en god ROI model

Created by Charlotte Østergaard Jørgensen   |  April 20, 2009 14:46

VPM – Value Per Mille

Indenfor online marketing kender vi alle begreberne som CPM, CPC, CPL og CPO/CPA, men skal man som annoncør fokusere på udbyttet af sine kampagneaktiviteter (og det bør man jo nok!), så er begrebet VPM værd af tage et nærmere kig på.

Af Michael Olsen

VPM (Value Per Mille) angiver den værdi 1.000 eksponeringer indbringer annoncøren i omsætning.

Et eksempel:
Annoncøren bruger 10.000.000 eksponeringer på en online kampagne.
Eksponeringerne er købt til en CPM (Cost per thousand) på 8 og er dermed indkøbt til kr. 80.000. CTR (Click-through-rate) er på 0,12%, dvs. der bliver klikket 1.200 gange på kampagnematerialet (bannere, tekstlinks m.m.). De 1.200 kliks medfører 150 ordrer til en gennemsnitlig ordreværdi (AOV = Average Order Value) på kr. 400 og udgør hermed en samlet ordreværdi på kr. 60.000.

VPM kan herefter udregnes således: 60.000/(10.000.000/1.000)= 6 (altså en omsætning på kr. 6 pr. eksponering).

For annoncøren er det altså en underskudsgivende kampagne-aktivitet, idet eksponeringerne er indkøbt til en CPM på 8 og VPM kun andrager 6. Fremtidige kampagner skal derfor kun købes ind til en CPM på max. 6, hvis der skal opnås break-even eller overskud på kampagner fremover (NB: Konklusionen er naturligvis forudsat samme fremtidige konverteringsrater som i regnestykket ovenfor).

VPM bør derfor helt naturligt indgå som en parameter i enhver virksomheds online-aktiviteter, på lige fod med ROI, Brand Protection m.m.

Eksempel
10.000.000 visninger á CPM 8 = DKK 80.000,00

150 salg á DKK 400,00 = DKK 60.000,00

VPM = 60.000/ 10.000 = 6


Omkostning pr. salg =8.000,00/15 = 533,33

DB pr. salg =400,00-533,33 = 166,67

Up

0

Down

0